kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
نخست‌وزیر گرجستان: 

 زلنسکی دروغ می‌گوید وضعیت اوکراین فاجعه‌بار است

 
 
 
 
نخست‌وزیر گرجستان در اظهاراتی با متهم کردن دولت اوکراین به دروغ‌گویی تاکید کرد که وضعیت این کشور فاجعه‌بار است. 
نزدیک به 3 سال از جنگ اوکراین می‌گذرد جنگی که کل اوکراین را ویران کرد؛ ده‌ها هزار کشته و صدها هزار مجروح برجای گذاشت، میلیون‌ها اوکراینی هم به دلیل ناامنی و ویرانی‌های ناشی از این جنگ در کشورهای همسایه آواره شده‌اند. علی‌رغم این وضعیت دولت زلنسکی همواره از در دسترس بودن پیروزی خبر می‌دهد. ادعایی که کارشناسان نظامی دستیابی به آن را با توجه به وضعیت میادین جنگ دور از دسترس می‌دانند. نخست‌وزیر گرجستان هم در اظهارات تازه‌ای دولت زلنسکی را متهم به دروغ‌گویی کرده و گفته است وضعیت اوکراین فاجعه‌بار است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «ایراکلی کوباخیدزه» با اشاره به اینکه حزب حاکم «رویای گرجستان» در اواخر سپتامبر سال جاری میلادی(شهریور) دست به انتشار پوسترها و یک ویدئوی تبلیغاتی زد که در آنها ویرانی‌های ناشی از عملیات نظامی در اوکراین به تصویر کشیده شده بود، اظهار کرد: برخی به خاطر انتشار این پوسترها و ویدئو عصبی شده‌اند. «کوباخیدزه» در ادامه با تاکید بر دیدگاه‌های صلح‌آمیز گرجستان در رابطه با درگیری در اوکراین، گفت: اما واقعیت این است که در طول دو سال و نیم گذشته مقام‌های اوکراینی آنچه در این کشور می‌گذرد را از مردم پنهان کرده‌اند در حالی که وضعیت اقتصادی، انسانی و زیرساختی اوکراین فاجعه‌بار است. به نوشته خبرگزاری تاس، پوسترهای تبلیغاتی مبارزات انتخاباتی که در پایتخت گرجستان و سایر شهرهای این کشور نصب شده‌اند، خانه‌ها، پل‌ها، مدارس، کلیساها و ساختمان‌های ویران شده در باخموت، خارکف، چرنیهیف (چرنیگوف)، ماریوپول، ایرپن و دونتسک را نشان می‌دهد که هم در داخل گرجستان و هم در خارج از این کشور انتقاداتی را به همراه داشته است.
پیوستن به ناتو یعنی آغاز جنگ جهانی سوم
وزیر امورخارجه مجارستان هم بار دیگر مخالفت کشور خود را با پیوستن اوکراین به ناتو اعلام و  هشدار داد: الحاق اوکراین به ناتو در شرایط کنونی آغازگر جنگ جهانی سوم خواهد بود. «پیتر سیارتو» روز پنجشنبه در حاشیه مجمع بین‌المللی گاز سن‌پترزبورگ خاطر نشان کرد: اگر اوکراین تحت شرایط فعلی به عنوان عضو ناتو پذیرفته شود، به معنای آغاز جنگ جهانی سوم است. ما همیشه با هر اقدامی که تحریکی برای درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو باشد، مخالفت کرده‌ایم. وزیر امور خارجه مجارستان چهارشنبه گذشته نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی اظهار داشته بود: اکثر کشورهای عضو ناتو از عضویت اوکراین در این ائتلاف حمایت نمی‌کنند و حتی بسیاری از آن‌ها در گفت‌وگوهای پنهانی خود بدبینی و مخالفت خود را در این خصوص ابراز می‌کنند.مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور همچنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده است که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.
بنابر گزارش خبرگزاری تاس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در نشست قبلی ناتو در ویلنیوس در ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر 1402)از عدم تمایل کشورهای عضو به تعیین جدول زمانی دعوت از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف ابراز نارضایتی کرده بود. سپس رسانه‌های غربی گزارش دادند که مقامات آمریکایی و دیگر رهبران کشورهای عضو ناتو از اظهارات تند زلنسکی خشمگین شده‌اند. بعد از این اجلاس به اوکراین اطمینان داده شد که زمانی که شرایط لازم را برآورده کند، به ائتلاف ملحق خواهد شد. با این حال، بروکسل در مورد هیچ مهلت یا چارچوب زمانی برای الحاق کیف توضیحی نداد. ناتو بارها تاکید کرده است که اوکراین نمی‌تواند در حالی که یک کشور در جنگ است به ائتلاف بپیوندد.
ناکامی زلنسکی در متقاعد کردن انگلیس
خبر دیگر این که سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس در جریان سفر رئیس‌جمهور اوکراین به لندن صراحتا اعلام کرد که موضع انگلیس در رابطه با استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به عمق خاک روسیه تغییر نمی‌کند. 
 طبق گزارش رویترز «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه و در جریان سفر به لندن وارد خانه شماره ۱۰ «داونینگ استریت» شد و با «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس دیدار کرد؛ دیداری که عمدتا بر تداوم کمک‌های نظامی لندن به کیف برای ماه‌های آتی متمرکز بود. طبق این گزارش، سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس صراحتا گفت: «از نظر بریتانیا، اوکراین حق دارد در برخی شرایط به خاک روسیه حمله کند اما موضع ما برای استفاده از موشک‌های دوربرد سایه طوفان در حمله به عمق خاک روسیه تغییری نکرده است.» به گزارش ایسنا به نقل از رویترز «ولودیمیر زلنسکی» مدت‌هاست تقاضای استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به خاک روسیه را عنوان کرده و مدعی شده که این اقدام می‌تواند به پیروزی اوکراین منجر شود اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از رویارویی مستقیم با روسیه و پاسخ احتمالی این کشور به چنین اقدامی واهمه دارد و به همین دلیل هنوز به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین پاسخ مثبت نداده است.